Categories
2014-15 ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ

Το σχολείο μας υλοποιεί δράσεις στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS +

Κατά το τρέχον σχολικό έτος, 2014-15,  το σχολείο μας συμμετέχει στις επιμορφωτικές δράσεις του νέου ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS +, το οποίο διανύει εφέτος την πρώτη περίοδο εφαρμογής του, υλοποιώντας πρόγραμμα με τίτλο: «Από την Ανατολή στη Δύση και από το Βορά στο Νότο: η θάλασσα στους μύθους, τα τραγούδια, τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό των λαών της Ευρώπης», μετά από έγκριση της σχετικής αίτησής του από το ΙΚΥ (Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών). Την παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος  συνθέτουν οι φιλόλογοι  καθηγήτριες, κες Αμαξοπούλου Αρετή και Καπούτση Σύρμω, οι οποίες και ανέλαβαν την πιστοποίηση του σχολείου μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη  σύνταξη και διεκπεραίωση της αίτησης, το σχεδιασμό και την  υλοποίηση του προγράμματος, με την πολύτιμη και αμέριστη υποστήριξη της Διευθύντριας του σχολείου κας Παταπάτη Ευφροσύνης.
Στο πλαίσιο του προγράμματος εντάσσονται δύο κινητικότητες της παιδαγωγικής ομάδας του, η πρώτη εκ των οποίων πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα  16 με 21 Μαρτίου στη Λισαβόνα  της Πορτογαλίας με μεγάλη επιτυχία. Πριν ακόμη την έναρξη της κινητικότητας οι συμμετέχουσες καθηγήτριες συνέβαλαν στη δημιουργία του βιβλίου του προγράμματος , με άρθρα τους για το περιβάλλον και τους μύθους του τόπου μας, η κα Καπούτση παρουσίασε το Δέλτα του Έβρου και η κα Αμαξοπούλου το νησί της Σαμοθράκης.
Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης, βασική γλώσσα της οποίας ήταν τα Αγγλικά και στην οποία συμμετείχαν επίσης εκπαιδευτικοί από την Ολλανδία, τη Λιθουανία, την Πορτογαλία, τη Γερμανία και τη Φινλανδία, επιδιώχθηκε η συγκριτική μελέτη αντιπροσωπευτικών έργων της λογοτεχνίας της θάλασσας και των περιπλανήσεων των λαών της Ευρωπαϊκής ηπείρου. Σε αυτό το πλαίσιο μελετήθηκαν αποσπάσματα από το εθνικό έπος της Πορτογαλίας, τις «Λουζιάδες» (Os Lusiadas, 1572), με θέμα το ιστορικό ταξίδι του Πορτογάλου θαλασσοπόρου Βάσκο ντα Γκάμα προς την Ινδία στα τέλη του 15ου αιώνα, ένα  ποίημα των εξερευνήσεων, του Λουίς ντε Καμόες. Επίσης προσεγγίστηκε βιωματικά η ποίηση του Φερνάντο Πεσσόα, διάσημου πορτογάλου ποιητή του 19ου αι., με μεταφραστικές δοκιμές και συγκριτικές αναλύσεις ποιημάτων του. Οι καθηγήτριες του σχολείου μας, κες Αμαξοπούλου και Καπούτση  μετέφρασαν στα ελληνικά και παρουσίασαν τον «Αδαμάστορα», έργο στο οποίο είναι εμφανείς οι επιρροές από την αρχαιοελληνική μυθολογία. Επιπλέον επέλεξαν να μεταφράσουν στα αγγλικά και να παρουσιάσουν δύο ποιήματα του Οδ. Ελύτη σχετικά με τη θάλασσα.
Κατά την υλοποίηση της επιμόρφωσης ακολουθήθηκαν ενεργητικές διδακτικές μέθοδοι? οι εκπαιδευτικοί εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά, δραματοποίησαν αποσπάσματα των «Λουζιάδων», μελέτησαν βιωματικά το διάλογο που αναπτύσσει η ποίηση με άλλες τέχνες, όπως η ζωγραφική, η γλυπτική ή η μουσική. Στο χώρο του Εθνικού μουσείου λειτούργησαν ως “νέοι ερευνητές”, συνέλεξαν στοιχεία από τα εκθέματα για τις συνθήκες που αντιμετώπιζαν οι πορτογάλοι άποικοι στο “νέο κόσμο” των αποικιών, αναβίωσαν στη φαντασία τους  την εποχή της αποικιοκρατίας (16ος – 17ος αι.). Η διάλεξη που ακολούθησε από Πανεπιστημιακή καθηγήτρια της ιστορίας της τέχνης αφορούσε τη σύνδεση της ιστορίας με τη ζωγραφική και τις εικαστικές τέχνες. Μέσω της συγκριτικής ανάλυσης πινάκων ζωγραφικής αναδείχθηκε η σύνδεση της τέχνης με την  ιδεολογία και τις οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες μιας εποχής και διαπιστώθηκαν κοινά μοτίβα που επαναλαμβάνονται στην ποίηση και τη ζωγραφική. Παρακολούθησαν επίσης μάθημα τάξης Δημοτικού εκτός της σχολικής αίθουσας, σε χώρο ιστορικού ενδιαφέροντος, μια ενδιαφέρουσα εμπειρία που ανέδειξε  πώς μια τέτοια διδακτική προσέγγιση οδηγεί τους μαθητές να αισθητοποιήσουν την πληροφορία που δέχονται, να τοποθετήσουν τα γεγονότα στο χώρο, να συνδέσουν σημαντικά μνημεία με την ιστορία του τόπου και να αντιληφθούν τη συνέχεια μέσα στο χρόνο.
Η πρώτη φάση  υλοποίησης του  ευρωπαϊκού σχεδίου του σχολείου μας ολοκληρώθηκε με τους καλύτερους οιωνούς για τη συνέχιση και ολοκλήρωσή του.  Η διάχυσή  του εξάλλου θα επικυρωθεί με τις εργασίες των μαθητών από την εφαρμογή του στην τάξη και στα πολιτιστικά προγράμματα, όπως θα παρουσιαστούν μέσα από το blog του προγράμματος.